Družina

Zdravou stravou ke zdraví

Projekt Zdravou stravou ke zdraví – zelenina

Děti ve školní družině Základní školy Baška se v posledních měsících ponořily do zajímavého projektu nazvaného „Zdravou stravou ke zdraví“. Tento projekt, který se v lednu a únoru zaměřil na zeleninu a její vliv na zdraví člověka, přinesl dětem nejen zábavu, ale také cenné poznatky o významu vyvážené stravy.

Jedním z klíčových prvků projektu byly různé pohybové aktivity, které děti hrály a při kterých si upevňovaly své znalosti o zelenině. Díky těmto aktivitám se nejen poučily o zdravých stravovacích návycích, ale také si je zároveň prakticky osvojily.

V lednu měly děti možnost vyzkoušet si výrobu zeleninového salátu ve spolupráci dvou oddělení. Byly příjemně překvapeny, jak je jednoduché připravit si zdravý a chutný pokrm.

Dalším zajímavou aktivitou projektu byl projektový den v únoru. Každé oddělení si připravilo nějakou zeleninovou nebo ovocnou dobrotu, na kterou pozvalo kamarády z jiného oddělení. Tato akce nejen podpořila týmovou spolupráci mezi dětmi, ale také jim umožnila ochutnat různé zdravé pochoutky. Byly připraveny zeleninové jednohubky, zeleninovo-sýrové špízy, ale také originální ovocné palmy, které si děti mohly vychutnat. V únoru se školní družina zúčastnila rovněž sobotní Školy za školou, na které si děti vyrobily zeleninový salát a upekly si ovocnou müsli tyčinku.

Lednové a únorové aktivity projektu „Zdravou stravou ke zdraví“ byly pro děti velkým přínosem. Získaly nejen nové informace o významu ovoce a zeleniny pro zdraví člověka, ale také si uvědomily, jak je důležité pečovat o své tělo. Těšíme se na další podobné projektové dny, které budou pro děti zábavné a vzdělávací zároveň.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD

 

Zdravou stravou ke zdraví – ovoce

Během listopadu a prosince pokračoval náš družinový projekt s názvem Zdravou stravou ke zdraví. Tyto měsíce jsme navštívili zemi Pyramidov a seznámili jsme se s druhým patrem Pyramidy zdraví. Dozvěděli jsme se, že druhé patro tvoří ovoce a zelenina. Poslechli jsme si pohádku „O podzimní plískanici a slečně chřipce aneb Jíst ovoce a zeleninu posiluje naše zdraví“. Poté jsme si povídali o vlivu vitamínů pro naše tělo. Následovaly pohybové a smyslové hry, při kterých jsme si nabyté vědomosti upevnili. Hledali jsme ve skupinách po třídě schované ovoce, během taneční hry jsme třídili ovoce a zeleninu, hráli jsme hru „Kompot“ a závěrem projektového dne byla výroba a ochutnávka ovocného salátu. Všem dětem tato zdravá svačinka nejen moc chutnala, ale zároveň posílila naše zdraví. Protože chceme, aby i naši rodiče byli zdraví, rozhodli jsme se, že letos vyrobíme vánoční dáreček, který posílí zdraví rodičů. A tak jsme začali už od listopadu sušit různé druhy ovoce. Z nasušeného ovoce, mandlí, cereálií a ovesných vloček jsme vyrobili zdravé müsli. Müsli jsme zabalili do vánočního papíru, a tak pod stromečkem čekalo rodiče dětí ze školní družiny toto zdravé překvapení. Naši myšlenku zdravého stravování jsme přenesli rovněž do prosincové sobotní Školy za školou, během které jsme s dětmi pekli zdravé cukroví.

Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD

Zdravou stravou ke zdraví – 1. patro pyramidy zdraví

V průběhu října pokračoval náš družinový projekt s názvem „Zdravou stravou ke zdraví“. Během října se děti dozvěděly, které potraviny tvoří základ Pyramidy zdraví. Během projektových dnů jsme vyzkoušeli, jak chutná müssli, pohanka, těstoviny, jídla z kukuřice, rýže, ovesných vloček a různé druhy obilovin. Dozvěděli jsme se, že celozrnné pečivo obsahuje mouku z rozemletých zrn a je mnohem zdravější než bílé pečivo, protože má více bílkovin, minerálů a vitamínů. Zahráli jsme si několik pohybových her, při kterých jsme si upevnili tyto vědomosti. Náš projekt není postaven na teorii, ale všechny informace uplatňujeme v praxi. Proto jsme si ve všech družinách vyrobili těsto a upekli jsme si zdravý chleba ze zrníček a klíčků. Než jsme chleba ochutnali, dozvěděli jsme se, jak má vypadat zdravý talíř. Víte to také? Zdravý talíř by se měl skládat z bílkovin, sacharidů, tuků, zeleniny a ovoce. Rozhodli jsme se, že si zdravý talíř vytvoříme. Vyrobili  jsme si tvarohovou pomazánku, kterou jsme namazali na upečený chléb, a jako přílohu jsme zvolili zeleninu. Zdravý talíř byl krásně barevný a dětem při ochutnávce praskalo za ušima. A nejen dětem. Tuto dobrotku jsme nabídli také pedagogům ve škole a rodičům. Na závěr října jsme namalovali motivační obrázky na téma První patro pyramidy zdraví, aby se o tomto tématu dozvěděli i ostatní žáci a pedagogové školy.

Za školní družiny Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD

Zdravou stravou ke zdraví – úvod

Jako každý rok, tak i letos si děti ve školní družině základní školy Baška užijí projektovou výuku. Loňský školní rok jsme se zaměřili na tvoření krásnějšího světa a konání dobrých skutků. Letošní školní rok jsme se rozhodli u dětí posílit poznatky, které se týkají zdraví a zdravého stravování. V dnešní době trpí mnoho dětí v adolescentním věku potížemi způsobenými nevhodným stravováním (obezita, zdravotní potíže, vyplývající z nedostatku vitamínů a minerálů v těle, poruchy příjmu potravy). Naším cílem bude děti během školního roku seznámit s tím, jak se zdravě stravovat, které potraviny upřednostnit a které omezit a jak jednotlivé potraviny zkombinovat, aby v nich byl vyvážený poměr důležitých látek pro tělo. Základem našeho projektu nebudou rozhovory, ale děti si všechny poznatky osvojí formou prožitkových činností a her.

První projektový den proběhl hned v září. Vypravili jsme se do vesničky Pyramidov a Tlouštíkov. Dozvěděli jsme se, že v Pyramidově se lidé stravují zdravě a jsou zdraví a vitální. Mají tam domy ve tvaru pyramid a každý dům znázorňuje pyramidu zdraví. Na domech jsou nakreslené zdravé a nezdravé potraviny. My už víme, že základ pyramidy tvoří ovoce, zelenina a obiloviny, střed pyramidy mléko, mléčné výrobky, maso, vajíčka, luštěniny a na samotném vrcholu jsou tuky a cukry, které bychom měli zařazovat do naší stravy co nejméně. Během projektového dne jsme s dětmi navštívili také zemi Tlouštíkov, ve které jí lidé samá nezdravá jídla, a proto jsou tam lidé nemocní a obézní. Abychom se naučili zdravá a nezdravá jídla rozlišovat, zahráli jsme si pohybovou hru s názvem „Zdravé x nezdravé“. Děti si při této hře nejen zatancovaly, ale také pohybem vyjádřily, jak se cítí, když sní zdravé a nezdravé potraviny, těžce stravitelná jídla. Na závěr jsme si vyrobili pyramidáčka a pyramiděnku zdraví, kteří nám připomínají, čeho jíst hodně a čeho jíst méně. Víte to také?

Za školní družiny Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD