Kouzlo vnitřního klidu
Celoroční projekt Školní družiny: Kouzlo vnitřního klidu – úvod
V letošním školním roce se děti ze školní družiny zapojily do jedinečného celoročního projektu s názvem „Kouzlo vnitřního klidu“. Projekt má za cíl pomoci dětem naučit se pečovat o své duševní zdraví, lépe zvládat stresové situace a rozvíjet pozitivní návyky, které jim mohou být užitečné po celý život.
První setkání se uskutečnilo v září. Prostřednictvím interaktivní pohádky se děti ocitly v imaginární vesničce Stresov, kde všichni její obyvatelé žili ve stresu. Po cestě ze školy však děti potkaly vílu Pohoděnku, která je zavedla do kouzelné země Pohoda. Zde se děti hravou formou seznámily s důležitými zásadami duševní hygieny, které je budou provázet během celého školního roku.
Zásady duševní hygieny podle víly Pohoděnky:
- 1. Přijetí sám sebe, sebedůvěra: Nauč se přijmout sám sebe takového, jaký jsi.
2. Zvládání emocí: Při rozčilení nebo smutku se zhluboka nadechni a vydechni.
3. Odpočinek: Nezapomínej na odpočinek, ať už aktivní nebo pasivní.
4. Pohyb: Pohyb je důležitý pro zdraví těla i mysli.
5. Zdravá strava: Pečuj o své tělo správnou výživou.
6. Pozitivní myšlení: Vždy se snaž myslet na to dobré, co tě obklopuje.
7. Koníčky: Věnuj se tomu, co tě baví a naplňuje.
8. Sociální vztahy: Udržuj dobré vztahy s rodinou, přáteli a spolužáky.
9. Příroda: Trávení času venku na čerstvém vzduchu prospívá tvému tělu i duši.
10. Smích: Smích je lékem na každodenní starosti.
Poté už následovaly hry. Děti hledaly po třídě skryté kousky puzzle, které následně sestavovaly do obrázků. Společně jsme pak diskutovali o tom, zda vyobrazené situace vyvolávají pozitivní, nebo negativní emoce. Poté jsme si zahráli hry na podporu dobré nálady a týmové spolupráce. Na hry jsme navázali výtvarnou činností, při které děti výtvarně ztvárnily jednotlivé zásady duševní hygieny. Jejich krásné a inspirativní obrázky jsme umístili na nástěnku u tělocvičny, která je přístupná nejen dětem, ale i širší veřejnosti. Díky tomu můžeme šířit osvětu o důležitosti vnitřního klidu a péče o duševní zdraví v širším rozsahu. Projektové dny probíhají ve spolupráci tříd A a B, což přispívá nejen k prohlubování jednotlivých zásad duševní hygieny, ale také k posílení prosociálních vztahů mezi dětmi. Společné hry a aktivity pomáhají budovat přátelství a učí děti vzájemné podpoře a spolupráci.
V průběhu roku se budeme detailněji seznamovat s každou ze zásad. Každé setkání bude plné her a aktivit, které dětem pomohou nejen lépe pochopit tyto zásady, ale také je uplatňovat v každodenním životě.
Těšíme se na další setkání a na společné objevování kouzla vnitřního klidu.
Za školní družiny Bc. Šárka Valošková, vedoucí vychovatelka ŠD